ضرورت برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل
کد خبر: 3924176
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱

ضرورت برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، از تهیه طرح اولیه برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل خبر داد و گفت: میرزا کوچک و انقلاب او نه تنها گیلان، بلکه همه گروه های اجتماعی در سطح ملی را درگیر مبارزه کرده بود.

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 30 شهریورماه در جلسه مشترک شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و شورای حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، با اشاره به اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل در سال 1400، اظهار کرد: در نظر داریم این کنگره بین المللی را به مناسبت یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی برگزار کنیم.

وی از تهیه طرح اولیه برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل خبر داد و افزود: به دنبال حضور مخاطبان خارجی از کشورهای مرتبط با نهضت جنگل در کنگره مذکور هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه رهبر انقلاب از نهضت جنگل تعبیر به مینیاتور نظام اسلامی در منطقه شمال کردند، گفت: بی تردید بررسی و تحلیل و واکاوی تاریخ معاصر ایران بدون نام میرزا کوچک و اشاره به نهضت جنگل ناقص و ناکام است.

فاضلی، با اشاره به صحنه رویارویی مبارزان جنگل با سه جبهه حکومت مرکزی، روس و انگلیس، یادآور شد: میرزا کوچک جنگلی اولین حکومت جمهوری شورایی را با وجهه اسلامی در گیلان و شمال ایران رقم زد، اما متاسفانه نقش یک طلبه گیلانی به عنوان رهبر در کنار جنبش مشروطه خواهی به نحو شایسته مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری این کنگره بین المللی، یادآور شد: نهضت جنگل علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی تاثیر همه جانبه ای بر فرهنگ سیاسی کشور داشت و میرزا کوچک و انقلاب او نه تنها گیلان، بلکه همه گروه های اجتماعی در سطح ملی را درگیر مبارزه کرده بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به اشتراکات تاریخی روسیه و آذربایجان و ترکیه و اتریش و آلمان و بلژیک و فرانسه با نهضت جنگل، متذکر شد: میرزا کوچک فراتر از دید ملی است و باید به نقش کشورهای بیگانه و شخصیت های موثر داخلی و خارجی دربار در نهضت جنگل بپردازیم.

وی هدف از برگزاری کنگره بین المللی نهضت جنگل را معرفی و بازشناسی تاریخ، اهداف و عملکرد نهضت جنگل صد سال بعد از شهادت میرزا کوچک، معرفی و بازشناسی شخصیت میرزا به عنوان رهبر نهضت جنگل در زندگی و در طول مبارزه، معرفی نهضت جنگل به عنوان الگویی در تهییج جامعه در مقابل آسیب ها، بازخوانی مرام نامه نهضت جنگل، معرفی ارزش های والای نهضت جنگل و بازخوانی پژوهش های صورت گرفته درباره نهضت جنگل دانست.

فاضلی، محورهای کلی کنگره مذکور را سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، ماخذشناسی، اسناد و کتابخانه ها دانست و افزود: همچنین 22 محور موضوعی از جمله وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم در آستانه نهضت جنگل، بررسی شخصیت، اندیشه، زندگی و عملکرد میرزا کوچک، نقش روحانیون در هدایت گروه های مردمی، تفکر سیاسی و ایدئولوژی همراهان میرزا کوچک، تاثیر نهضت جنگل بر مبارزات ملی و مذهبی پس از خود و بازتاب نهضت جنگل در آثار ادبی معاصر برای این کنگره تعیین شده است.

وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری گیلان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را برگزارکنندگان کنگره بین المللی نهضت جنگل دانست و اظهار کرد: انجمن تروبج زبان و ادب فارسی، انجمن جامعه شناسی  وکتابخانه ملی از دیگر دست اندرکاران این همایش علمی خواهند بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، همچنین به روند پروژه سینمایی «شهید علی انصاری»، تنها استاندار شهید کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سال آینده تولید این پروژه سینمایی به صورت مستند آغاز می شود.

انتهای پیام
captcha